Descoperirea care va schimba FUNDAMENTUL CREȘTINISMULUI: Ce înseamnă, de fapt, Patimile lui Iisus
Un text egiptean recent descifrat, datand de aproximativ 1.200 de ani, descrie o parte din povestea rastignirii lui Iisus. Textele releva unele actiuni despre careEvangheliile canonice nu amintesc nimic, ele neregasindu-se nici in scrierile apocrife.
Textul este scris in limba copta si-l numeste pe Pilat din Pont drept judecatorul care a parafat crucificarea Mantuitorului. Este mentionata deasemenea o cina pe care acesta a luat-o in compania lui Iisus si este explicat de ce Iuda a recurs la sarutul tradarii in momentul arestarii.
Conform textului antic, Hristos ar fi avut capacitatea de a-si schimba forma. O alta informatie noua ar fi aceea ca ziua arestarii Lui ar fi fost o zi de marti si nu joi, asa cum o sarbatorim noi in perioada Saptamanii Patimilor, de Paste, atat Biserica Ortodoxa cat si cea Catolica.
Descoperirea manuscrisului nu certifica insa ca faptele s-au petrecut intocmai, ci doar ca evenimentele mentionate au facut parte dintr-un bagaj cultural valabil la un moment istoric dat.
Copii ale textului se gasesc in doua manuscrise, unul la Biblioteca si Muzeul Morgan din New York si alta la Universitatea din Pennsylvania. Traducerea vine in cea mai mare parte de la textul aflat la New york, celalalt fiind in mare parte ilizibil.
Povestiri despre Pilat din Pont exista in multe documente antice, dar intentia acestuia de a-si sacrifica propriul fiu in locul lui Iisus este ceva nou si in acelasi timp aproape incredibil. Este povestita scena cinei dintre Iisus si Pilat in urmatorul pasaj:
" Fara multe formalitati, pilat a pregatit o masa si a mancat cu Iisus in a cincea zi a saptamanii si l-a binecuvantat Iisus pe Pilat si toata casa lui." spune textul antic in traducere. Ceva mai incolo, Pilat ii spune lui Iisus, citez: "Ei bine, atunci, iata, a venit noaptea, trece si se retrage, si atunci cand ca veni dimineata ei ma vor acuza din cauza ta, un singur fiu am, astfel incat acestia sa-l omoare in locul tau."
Textul mentioneaza cum Iisus, la auzul acestor vorbe, il mangaie pe Pilat si-i spune, citez: "Pilat, ai fost inzestrat cu mare har pentru ca ai aratat o asa bunatate pentru mine" Iisus ii spune apoi lui Pilat ca alegerea este deja facuta si-i arata chiar cum ar putea sa scape daca ar voi.
Citez "Pilat, s-a uitat apoi la Iisus si deodata el a devenit fara corp. Eu nu l-am mai vazut pentru o lunga perioada de timp…" spune textul citat. Conform acestuia, atat Pilat cat si sotia sa, au in acea noapte un vis in care un vultur este ucis.
In biserica copta si in cea etiopiana, Pilat este privit ca un sfant, mult mai apropiata de imaginea zugravita in text decat de scrierile evanghelice cunoscute.
Motivatia sarutului dat de Iuda este si ea alta decat cea canonica. In Biblie, apostolul Iuda il tradeaza pe Iisus in schimbul unor arginti, sarutul fiind semnul in urma caruia Mantuitorul este identificat.
In aceasta poveste apocrifa, sarutul este motivat suplimentar de faptul ca Iisus ar fi avut capacitatea sa-si schimbe forma.
"Atunci Iudeii au zis lui Iuda: Cum il vom aresta, pentru ca el nu are o singura forma, isi schimba aspectul, uneori este rumen, uneori este alb, uneori este rosu, uneori este de culoarea graului copt, uneori este palid ca ascetii, uneori este tanar, uneori un om batran…" am incheiat citatul. Astfel,Iuda recurge la gestul sarutului, drept mijloc de a-l identifica, simpla descriere nefiind folositoare in cazul in care Hristos si-ar fi schimbat infatisarea.
Sarutul lui Iuda este mentionat pentru prima data in scrierile lu Origene, teolog care a trait in secolul 2-3 dupa Hristos. In lucrarea sa, Contra Celsum, anticul scriitor aminteste despre Iisus: " pentru cei care l-au vazut, el nu pare la fel pentru toti."
Textul manuscrisului este scris in numele Sfantului Chiril al Ierusalimului, care a trait in secolul 4. Chiril ar fi povestit toate acestea intr-o omilie ( un fel de predica) de Pasti. O serie de texte din cele mai vechi timpuri pretind a fi omilii ale sfantului Chiril, insa foarte putine sunt credibile a apartine acestuia.
Sf. Chiril sau persoana care a scris textul sustine ca o carte gasita in Ierusalimeste scrisa de apostolii lui Iisus despre viata acestuia. Citez: "Ascultati-ma copii, si lasati-ma sa va spun ceva din ceea ce am gasit in casa Mariei …" am incheiat citatul.
Este putin probabil ca o asemenea carte chiar sa fi existat, insa amintirea ei in text, sporeste credibilitatea autorului si intareste prezentarea textului drept apocrif, fapt des intalnit in literatura copta, declara Roelof van den Broek, de la Universitatea Utrecht din Olanda, potrivit privireinviitor.ro
Ilustru istoric, este mirat de faptul ca aurorul textului muta actiunea Cinei cea de Taina si momentul arestarii marti. Conform celor reiesite din textul antic, ultima cina a lui Iisus este luata in compania lui Pilat. Intre cele doua evenimente, Hristos fiind dus in fata lui Caiafa si Irod.
In textele canonice, Cina cea de Taina si arestarea au loc joi, moment marcat de ritualurile crestine in preajma Sarbatori de Inviere.
Manuscrisul aflat acum la New York, a fost pastrat in Biblioteca Manastirii Sf. Mihail din desertul egiptean din apropierea orasului al-Hamuli de astazi. Textul mentioneaza ca este un dar din partea Parintelui Protopop Pavel impreuna cu alte scrieri personale.
Manastirea si-ar fi incetat activitatea in jurul secolului 10, iar textul a fost redescoperit in primavara anului 1910. In 1911, el este achizitionat de milionarul american JP Morgan si atasat colectiei sale care face astazi obiectul Bibliotecii si Muzeului din New York.
Real sau nu, cele povestite in textul antic vine sa ne confirme, pentru cine mai are nevoie de asta, importanta si maretia unei vieti, pe care unii Il considera Fiul Lui Dumnezeu, altii un simplu personaj istoric ori profet al vremurilor lui. Cu siguranta ca sunt, si intr-o tabara si in alta, sunt unii care se manifesta macar partial in spiritul lasat de Hristos.
Ştirile orei
Începând de astăzi, toţi credincioşii care vor ajunge în zona Dealului Mitropoliei din Bucureşti se vor putea închina la racla cu moaştele Sfântului Miel cu O Nară. Aducerea acesteia în România este rezultatul a patru luni de discuţii purtate între reprezentanţii Bisericii Ortodoxe Române şi călugării de la Muntele Athos. Aceştia consideră că efortul le va fi răsplătit pe măsură, mai ales din punct de vedere financiar.
“Mielul cu O Nară alină suferinţele din sufletele celor care cred în puterea sa vindecătoare. Fără sacrificiul suprem al acestuia, n-am fi ajuns să avem o credinţă bimilenară. Sau dacă am fi avut, aceasta n-ar fi fost desăvârşită. Rugămintea pe care o am faţă de credincioşi este ca aceştia să sărute cuviincios mielul şi să reţină faptul că mai întâi pielea trebuie dată înapoi.” a declarat purtătorul de cuvânt al Patriarhiei, Iulian Capsache.
Viaţa Sfântului Miel cu O Nară a fost una agitată, care s-a terminat într-un mod nefericit. El a fost prigonit de femei, care îl frecau până când i se făcea rău şi vomita. Spre sfârşitul vieţii, acesta a fost prins de câteva păgâne care l-au decalotat şi apoi l-au îngropat. În tradiţia populară se spune că Mielul Mântuitor a înviat într-a treia zi după fripturi şi s-a ridicat la ceruri, iar ortodocşii consideră că expresia “Credincioşi, să luaţi mielul !” este de bine.
Patriarhul Daniel promite că va continua să aducă în ţară rămăşiţe trupeşti ale câtorva sfinţi în perioada ce urmează: “Dacă se vor îmbulzi şi la următoarele sărbători, credincioşii vor avea câteva surprize foarte plăcute printre care se numără moaştele Ciocănitoarei Woody şi mantia Cuviosului Superman.”
► Atunci când Dumnezeu a spus “Să fie lumină!”, cita din Arsenie Boca.
► Se spune că Dumnezeu a făcut Pământul, Soarele, Luna, stelele, plantele, animalele şi omul. Pe Dumnezeu l-a făcut Arsenie Boca. De mai multe ori şi în poziţii diferite.
► Moise a primit Cele 10 Porunci de la Arsenie Boca.
► Când merge la culcare, Bau-Bau se uită în şifonier şi sub pat ca nu cumva Arsenie Boca să fie acolo.
► Arsenie Boca a scris un almanah gastronomic intitulat “Cartea de bukkake”, datorită faptului că iubea credincioşii exact ca sarea-n bukkake. În cųrând va apărea un al doilea volum denumit “Bukkake tradiţionale”.
► Atunci când Iisus a înviat, a suferit un preinfarct în momentul în care a auzit că pe Pământ există unul mai tare ca el. Era vorba despre Arsenie Boca.
► Arsenie Boca a inventat motorul cu agheasmă, motor ce respectă standardele Euro 666.
► Arsenie Boca îl vede pe Omul Invizibil.
► Dacă tu ai 10 lei şi Arsenie Boca are 10 lei, Arsenie Boca are mai mulţi bani ca tine.
► Nu există femei frigide sau lesbiene, ci doar femei care încă nu l-au cunoscut pe Arsenie Boca.
► Când Arsenie Boca s-a hotărât să fumeze, ţigările au început să se îmbolnăvească de cancer.
► Conchita Wurst este fiica lui Arsenie Boca pentru că, la fel ca tatăl său, are barbă, cântă pe nas şi se îmbracă în rochii lungi şi negre.
► Arsenie Boca îi spovedea pe Iustin Pârvu şi Ilie Cleopa folosind mirul pe post de lubrifiant. Lui Arsenie Papacioc îi dădea cu agheasmă la papacioacă.
► Dacă Arsenie Boca ar fi purtat elice în loc de potcap, s-ar fi numit Arsenie Belişcopter.
Dragi credincioşi, sunt Preafericirea Mea Daniel şi în calitate de patriarh al Bisericii Ortodoxe Române vă înştiinţez că suntem în pragul colapsului: ţara noastră a rămas fără resurse de ċăċat!
Din cauza sărbatorilor ortodoxe din ultimele săptămâni, rezerva de ċăċat a României a fost epuizată. Deşi existau câteva diferenţe de opinie între membrii Sfântului Sinod, când a fost vorba de mâncat ċăċat, cu toţii au ajuns la un consens şi nimeni nu a mai ţinut cont de funcţie, vârstă şi simpatii, toţi aceştia trecând direct la înfulecat.
Trist este faptul că majoritatea credincioşilor nu s-au mulţumit să consume ċăċat în timpul slujbelor, ci şi-au luat şi câte doi saci pentru acasă. Absolut toţi enoriaşii au mâncat ċăċat în timpul slujbelor, în timpul discuţiilor de pe marginea străzii şi chiar alături de familiile lor, la chermeze, nunţi, botezuri sau cumetrii.
Pasiunea pentru consumul de ċăċat s-a răspândit rapid, astfel că o multitudine de preoţi, diaconi, călugari, episcopi si mitropoliţi s-au apucat, la rândul lor, să mănânce ċăċat. Din păcate pentru ei, zăcămintele de ċăċat ale României au fost epuizate, astfel că doar printr-o minune va mai fi descoperit vreun zăcământ de ċăċat care încă n-a fost consumat în această ţară. În acest mod se poate explica de ce, în ultima perioadă, foarte mulţi credincioşi au început să mănânce ċăċat în afara ţării, chiar şi prin moschei, sinagogi sau temple.
Cu sufletul plin de speranţa că vom identifica un nou zăcământ de ċăċat pe teritoriul ţării noastre, astfel încât să nu fie nevoie sa apelăm la importuri şi gândindu-ne cu evlavie la Bântuitorul nostru Iisus, vă spun „Fiţi binecuvântaţi, fiilor”. Doamne ajută!