Papa Francisc ar putea numi prima femeie cardinal
Cei care credeau că Francisc, cu simplitatea sa de paroh şi zâmbetul mereu pe buze, este o persoană simplă sau naivă, au greşit. Acest papă care nu pare papă a ajuns la Roma de la periferia bisericii, cu un program foarte concret: să schimbe nu doar eşafodajul ruginit al maşinăriei ecleziastice, ci şi să resusciteze creştinismul de la începuturile sale, scrie, într-un editorial, ziarul El Pais, citat de Agerpres.
Simbolismul gesturilor sale s-a văzut de la prima sa apariţie în balconul bazilicii Sf Petru, în veşminte simple albe, când s-a considerat "episcop" şi a cerut lumii să-l binecuvânteze. Nu a precupeţit niciun minut de atunci pentru a-şi expune gesturile sale neaşteptate care au stârnit panică şi uimire în interiorul sau în afara bisericii. Şi a continuat cu aceste gesturi, în care ar putea fi inclus şi planul său de a numi prima femeie cardinal.
Ştie că tema feminină în interiorul bisericii nu este rezolvată şi că nu mai poate aştepta. A dat de înţeles acest lucru prin frazele sale laconice strecurate în ultimul interviu pentru Civiltá Católica: "Biserica nu poate fi ea însăşi fără o femeie". Nu este doar o afirmaţie , ci o acuzaţie. Fraza poate fi citită şi astfel: "Biserica nu poate fi completă în lipsa unei femei". Papa Francisc este de părere că soluţionarea temei femeii în interiorul bisericii nu mai poate fi tergiversată.
Cum poate fi introdusă însă această piesă esenţială, fără de care Biserica "nu poate fi ea însăşi"? A spus-o chiar papa în acelaşi interviu. "Avem nevoie de o teologie profundă a femeii". Iar această teologie, dă de înţeles papa, nu poate fi realizată în laboratorul Vaticanului, sub apanajul puterii. O realizează deja femeile în interiorul bisericii: "Femeia întemeiază construcţii profunde de care trebuie să ţinem seama", a spus papa.
Suveranul Pontif vrea să rezolve această problemă în timpul pontificatului său pentru că este convins că Biserica de azi este ciungă şi şchioapă fără o femeie care să o susţină şi care a avut un rol important la începuturile creştinismului. Cel puţin până când Petru şi-a edificat teologia şi a masculinizat Biserica. Papa ştie că pentru a realiza această revoluţie trebuie "să asculte" Biserica, nu doar de sus, ci şi de jos, acolo unde se edifică, din partea femeii, "construcţii profunde".
El ar putea deschide calea prin gesturi care ar plasa cât mai urgent tema femeii pe tapet, sau altfel spus pe "altar". Iar unul din aceste gesturi ar fi numirea unei femei cardinal. Este un lucru imposibil? Nu. Azi, conform dreptului canonic, pot exista cardinali, fără să fie sacerdoţi, este suficient să fie diaconi. Totuşi, spun unii, o femeie nu poate fi azi diacon cum se întâmpla cu 800 de ani în urmă, în primele comunităţi creştine. Dar este, se pare, una din reformele pe care papa Francisc le are în minte. Nu este vorba de nicio dogmă. O femeie ar putea fi admisă în dioceză chiar de mâine, conchide editorialul.