Ce nu ŞTIAI despre SPOVEDANIE! Preoţii nu spun ASTA
Fiecare dintre noi a mers la duhovnic să se spovedească sau a văzut, în bisericile în care a intrat, alţi creştini spovedindu-se. Primul lucru pe care îl observăm este locul în care se desfăşoară Spovedania: chiar dacă tradiţional acesta era pronaosul bisericii, de cele mai multe ori, spovedaniile se săvârşesc în naos, în faţa icoanei Mântuitorului Hristos.
În ce îl priveşte pe preot, de obicei, după ce citeşte molitfele sau rugăciunile de la început, „cheamă numai unul câte unul din cei cărora le-a citit molitfele, nu câte doi sau mai mulţi, şi şade pe scaun cu faţa senină, ca şi când ar închipui iubirea de oameni a lui Dumnezeu“ (Molitfelnic, Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, Bucureşti, 2013, p. 65). Expresia „scaunul mărturisirii“ nu se referă strict la un scaun folosit la şedere, ci, mai degrabă, la faptul că Taina Pocăinţei prevesteşte Judecata de Apoi, „când va veni Fiul Omului întru slava Sa, şi toţi sfinţii îngeri cu El, atunci va şedea pe tronul (scaunul) slavei Sale“ (Matei 25, 31). Prezenţa icoanei Mântuitorului este benefică şi pentru ca acela care se spovedeşte „să ştie că îşi mărturiseşte păcatele ca şi când ar sta în faţa lui Hristos Însuşi, preotul fiind doar reprezentantul sau martorul Acestuia“ (pr. prof. Ene Branişte, Liturgica specială, Editura Nemira, Bucureşti, 2002, p. 298). Poate de aceea autorul Cărţii foarte folositoare de suflet îl îndeamnă pe duhovnic să urce în scaunul cel înalt al mărturisirii (cap. VIII), inspirat de îndemnul Sfântului Simeon al Tesalonicului: „Duhovnicul care primeşte mărturisirea să şadă liniştit, cu bună cucernicie şi blând cu sufletul, arătând în căutătura feţei sale dumnezeiască dragoste“ (Tratat asupra tuturor dogmelor credinţei noastre…, cap. 257).
Chiar dacă sunt şi preoţi care în timp ce săvârşesc Taina Pocăinţei stau în picioare, fără să greşească, cum se întâmplă, bunăoară, în Biserica Ortodoxă Rusă, la noi, majoritatea aleg să se aşeze pe scaun, mai ales că, făcând aşa, sunt ajutaţi să reziste uneori ore în şir, ascultând mărturisirile fiilor duhovniceşti.
Citeşte şi: TAINA ignorată de români! Este mai puternică decât Moliftele Sfântului Vasile şi decât ACATISTELE
Ar mai fi de făcut o menţiune legată de felul în care arată scaunul de spovedanie. Dacă preotul foloseşte pentru spovedanie una din stranele bisericii, este asigurată într-un fel „exigenţa liturgică“ legată de scaunul mărturisirii, însă în acest caz comoditatea nu este una foarte mare. Ştim că stranele nu sunt făcute pentru ca acela care se aşază în ele să se simtă confortabil, ci doar să prindă puţină putere pentru osteneala slujbei…
De cele mai multe ori, preotul foloseşte unul din scaunele din interiorul bisericii, care, adesea, nu au un aspect liturgic, în conformitate cu toate celelalte obiecte care împodobesc sfântul locaş. Aşa se face că, de foarte multe ori, nu este nici o diferenţă între scaunele din bisericile noastre şi cele pe care le întâlnim în birouri, în sălile de aşteptare sau în restaurante. Situaţia nefirească despre care vorbim e cauzată de neînţelegerea rostului sau menirii unui obiect în biserică. Ar trebui ca cel puţin scaunul pe care îl foloseşte preotul la spovedanie să fie ales cu grijă, pentru ca el să fie cu adevărat chip al Tronului Judecăţii, exprimând frumuseţea Împărăţiei lui Dumnezeu.
Citeşte şi: GREŞEALA pe care o fac TOŢI românii la Spovedanie
2. Dacă preotul stă aşezat în scaunul mărturisirii, în ceea ce priveşte poziţia fizică a credinciosului, practicile nu sunt unitare. Întâlnim, de cele mai multe ori, credincioşi care se spovedesc în genunchi, alţii care sunt aşezaţi şi ei pe un scaun, sau alţii, cei mai puţini, care stau în picioare.
Se naşte întrebarea: cum e corect?
Dacă cercetăm Molitfelnicul, constatăm că „cel ce se spovedeşte ştrebuieţ să stea cu capul descoperit, cu mâinile strânse la piept, plecându-şi capul în jos cu umilinţă şi cu frică de Dumnezeu“ (ed. cit., p. 65). Nimic despre îngenuncheat sau nu, cu atât mai puţin despre aşezatul pe scaun. Probabil că la aşezatul pe scaun nici măcar nu s-au gândit părinţii care au scris aceste îndrumări, în vremea aceea neexistând, ca acum, zeci de scaune răspândite prin locaşurile de cult, scrie ziarul Bisericii.
În scrierile părintelui profesor Petre Vintilescu am găsit citată o mărturie din veacul al VI-lea, a Sfântului Ioan Postitorul, care, într-un tratat despre spovedanie, indică preotului să aşeze pe cel care se spovedeşte mai întâi în faţa altarului, pentru molitfe, după care „să-l ridice (din genunchi) [în gr. anistan] şi să-l facă să stea în picioare [în gr. istan] de o parte a intrării altarului, iar el însuşi în cealaltă parte să stea [în gr. istasthai]“ (Spovedania şi duhovnicia, Alba Iulia, 1995, pp. 64-65).
Cartea foarte folositoare de suflet, pusă de foarte mulţi pe seama Sfântului Nicodim Aghioritul, menţionează că acela care se spovedeşte vine la duhovnic, „îngenunchind înaintea Sfintei Lui icoane“ (Partea a III-a, cap. 2).
Încercând să găsim argumente în favoarea uneia sau alteia dintre practici, ne poate fi folositoare şi Pilda fiului risipitor, văzută adesea ca o imagine a Tainei Pocăinţei, în care tatăl iertător „a căzut pe grumazul lui“ (Luca 15, 20), ceea ce înseamnă că acesta se afla cumva în genunchi (aşa cum e reprezentat adeseori în iconografie).
Încercând o concluzie a celor scrise până acum, cred că, în duhul tradiţiei prezente în cele mai multe dintre bisericile noastre, în timpul mărturisirii păcatelor, se cuvine să stăm în genunchi, ca o expresie a părerii de rău pentru păcatele pe care le-am făcut.
Pe scaun ar trebui să stea în timpul spovedaniei numai cei cu anumite neputinţe fizice, care îi împiedică să îngenuncheze. De aceea, este bine ca preotul să se îngrijească să fie un scaun în apropierea locului în care spovedeşte, pentru astfel de excepţii.
Tot în mod excepţional, ar putea fi invitat să se aşeze pe scaun şi un credincios care are de făcut o mărturisire mai îndelungată, pentru a fi prevenită situaţia neplăcută în care el nu mai e atent la spovedanie, din cauza amorţelii pe care o simte în trup.
În cazul în care preotul alege să stea în picioare, e de la sine înţeles că şi credinciosul ar trebui să stea tot în picioare în timpul mărturisirii păcatelor.
Ar mai fi de răspuns la o întrebare: în timpul spovedaniei, se aşază sau nu epitrahilul pe capul credinciosului? Consider că nu există nici în acest caz un răspuns unic. Fiecare preot va proceda cum crede mai bine, încercând să creeze în timpul spovedaniei cadrul necesar ca cel care îşi mărturiseşte păcatele să simtă părerea de rău pentru păcate, dar şi încredere în marea milostivire a lui Dumnezeu. Cu epitrahilul pe cap, alunecându-i din când în când pe umeri, poate să se simtă stânjenit, „ascuns“, cu privirea în pardoseala bisericii, preotul fiind undeva deasupra şi şoptindu-i la ureche întrebări sau sfaturi. Este de preferat situaţia în care cei doi se pot privi în ochi, fiecare asumându-şi rolul pe care îl are, alături de Dumnezeul cel nevăzut, dar prezent real în acele momente.
Aşadar, chiar dacă la prima vedere pare un lucru nesemnificativ, poziţia fizică a preotului şi cea a credinciosului pot fi elemente esenţiale în buna desfăşurare a unei spovedanii, ele ajutând sau împiedicând rostul acesteia: părăsirea cu sinceritate a unui trecut păcătos şi începerea unei vieţi schimbate, cu nădejde în mântuire.
Ştirile orei
1. 100 de lei - Evanghelia, patrafirul, crucea şi mâna dreaptă, plus bonus de tămâiere all-inclusive;
2. 80 de lei - Patrafirul, mâna dreaptă şi şomoiogul de busuioc cu care vă dau în freză;
3. 50 de lei - Patrafirul şi crucea plus mâna stangă cu care mă scarpin la boaşe;
4. 20 de lei - Doar patrafirul, zgârciţilor. Să nu vă imaginaţi că intraţi în rai cu banii ascunşi în chiloţi;
5. 10 lei - Vă dau să pupaţi salamul bărbos, că altceva nu meritaţi, tăntălăilor;
6. 5 lei - Îmi şterg posteriorul cu mutrele voastre diforme;
7. Moca - Să mergeţi la biserică să vă agheasrnuiască părintele Skizofrenie Boca, sărăntocilor.
Dragi credincioşi, sunt Preafericirea Mea Daniel şi în calitate de patriarh al Bisericii Ortodoxe Române vă înştiinţez că suntem în pragul colapsului: ţara noastră a rămas fără resurse de ċăċáŧ!
Din cauza sărbatorilor ortodoxe din ultimele săptămâni, rezerva de ċăċáŧ a României a fost epuizată. Deşi existau câteva diferenţe de opinie între membrii Sfântului Sinod, când a fost vorba de mâncat ċăċáŧ, cu toţii au ajuns la un consens şi nimeni nu a mai ţinut cont de funcţie, vârstă şi simpatii, toţi aceştia trecând direct la înfulecat.
Trist este faptul că majoritatea credincioşilor nu s-au mulţumit sa consume ċăċáŧ în timpul slujbelor, ci şi-au luat si câte doi saci pentru acasă. Absolut toţi enoriaşii au mâncat ċăċáŧ în timpul slujbelor, în timpul discuţiilor de pe marginea străzii şi chiar alături de familiile lor, la chermeze, nunţi, botezuri sau cumetrii.
Pasiunea pentru consumul de ċăċáŧ s-a răspândit rapid, astfel că o multitudine de preoţi, diaconi, călugari, episcopi si mitropoliţi s-au apucat, la rândul lor, să mănânce ċăċáŧ. Din păcate pentru ei, zăcămintele de ċăċáŧ ale României au fost epuizate, astfel că doar printr-o minune va mai fi descoperit vreun zăcământ de ċăċáŧ care încă n-a fost consumat în această ţară. În acest mod se poate explica de ce, în ultima perioadă, foarte mulţi credincioşi au început să mănânce ċăċáŧ în afara ţării, chiar si prin moschei, sinagogi si temple.
Cu sufletul plin de speranţa că vom identifica un nou zăcământ de ċăċáŧ pe teritoriul ţării noastre, astfel încât să nu fie nevoie sa apelăm la importuri şi gândindu-ne cu evlavie la Bântuitorul nostru Iisus, vă spun „Fiţi binecuvântaţi, fiilor”. Doamne ajută!
► Se spune că Dumnezeu a făcut Pământul, Soarele, Luna, stelele, plantele, animalele şi omul. Pe Dumnezeu l-a făcut Arsenie Boca. De mai multe ori şi în poziţii diferite.
► Moise a primit Cele 10 Porunci de la Arsenie Boca.
► Când merge la culcare, Bau-Bau se uită în şifonier şi sub pat ca nu cumva Arsenie Boca să fie acolo.
► Arsenie Boca a scris un almanah gastronomic intitulat “Cartea de bukkake”, datorită faptului că iubea credincioşii exact ca sarea-n bukkake. În curând va fi editat un al doilea volum denumit “Bukkake tradiţionale”.
► Atunci când Iisus a înviat, a suferit un preinfarct în momentul în care a auzit că pe Pământ există unul mai tare ca el. Era vorba despre Arsenie Boca.
► Arsenie Boca a fost cel care a creat prima carte de colorat inspirată din mitologia ęvręíąscă. Aceasta este Biblia. În curând va fi lansată şi pe vinil în interpretarea părintelui Maricel Pedofileanul.
► Arsenie Boca ştie ce este lerul despre care cântă Ştefan Hruşcă.
► Arsenie Boca a inventat motorul cu agheasmă.
► Arsenie Boca n-a avut copii, dar el e adevăratul tată al lui Luke Skywalker.
► Arsenie Boca îl vede pe Omul Invizibil.
► Dacă tu ai 10 lei şi Arsenie Boca are 10 lei, Arsenie Boca are mai mulţi bani ca tine.
► Arsenie Boca e atât de tare, încât Chuck Norris şi Superman laolaltă nu-l pot egala.
► Nu există lesbiene, ci doar femei care încă nu l-au cunoscut pe Arsenie Boca.
► Arsenie Boca nu poartă ceas. El decide cât e ora.
► Arsenie Boca a înghiţit odată un borcan de somnifere. L-au facut să clipească.
► Când Arsenie Boca s-a hotărât să fumeze, ţigările au început să se îmbolnăvească de cancer.
► Dacă Arsenie Boca ar fi purtat elice în loc de potcap, s-ar fi numit Arsenie Belişcopter.
a) pentru că îmi place (10 puncte)
b) pentru că „profesor de religie“ e o meserie penibilă (50 de puncte)
c) pentru că îmi permit taxa de primă înmatriculare în BOR (100 de puncte)
► Aţi preacurvit vreodată?
a) nu (0 puncte)
b) niciodată. Eu curvesc moderat, nu întrec niciodată măsura (10 puncte)
c) uneori, dar numai cînd era dezlegare la peşte (100 de puncte).
► Etica în comunitate: v-aţi lăsa sedus de o enoriaşă?
a) nu (0 puncte)
b) da (0 puncte)
c) da, dar numai dacă este o enoriaşă de post (100 de puncte)
► Că veni vorba: care dintre posturi trebuie respectat obligatoriu?
a) postul Paştelui (10 puncte)
b) postul Crăciunului (10 puncte)
c) postul Trinitas TV (100 de puncte)
► Test de perspicacitate: cum deosebiţi o călugăriţă reală de una falsă?
a) călugăriţa falsă are tocuri (10 puncte)
b) călugăriţa falsă are nunchaku în loc de mătănii (10 puncte)
c) călugăriţa falsă nu are gemeni cu un confrate local (100 de puncte)
► Credeţi în Dumnezeu?
a) desigur! (0 puncte)
b) da, chiar dacă m-a dezamăgit nasol la pokerul de aseară (10 puncte)
c) staţi puţin, ce treabă are Dumnezeu cu Biserica? (100 de puncte)
► Cum calculaţi tariful pentru înmormîntări:
a) pe kilometru (10 puncte)
b) pe oră (10 puncte)
c) pe kilogram (10 puncte)
► Care este formula corectă de adresare către un superior ierarhic:
a) sfinţia voastră (10 puncte)
b) preasfinţia voastră (10 puncte 6,66 puncte bonus)
c) să trăiţi, ordonaţi! (100 de puncte)
► Unde vă vedeţi peste 5 ani?
a) în mijlocul enoriaşilor (0 puncte)
b) într-o parohie urbană (10 puncte)
c) într-un Porsche ultimul tip (100 de puncte)
Doamnelor şi domnilor, fraţi şi surori! Deoarece nu doreşte ca drept-credincioşii să intre în contact cu produse de provenienţă păgână, Preafericitul Patriarh Daniel a hotărât ca aceştia să folosească doar şamponul Arsenie Boca, plin de har, 100% ortodox, destinat spălării pe creier.
Puteţi gândi cu propria minte fără să aveţi nevoie de clişeele promovate de preoţi? Creierul dumneavoastră funcţionează ireproşabil? Logica, raţiunea şi spiritul critic vă definesc? Aveţi bacalaureat sau aţi finalizat studiile universitare? Noul şampon Arsenie Boca vă eliberează de aceste afecţiuni diabolice, permiţând doar „învăţăturile” Bisericii. Aveţi îndoieli în privinţa religiilor şi a zeilor? Doriţi să scăpaţi de păcatul strămoşesc: circumvoluţiunile? Neuronii constituie o povară? Sinapsele vă incomodează? Harul şamponului Arsenie Boca face ca toate aceste impedimente apăsătoare să dispară ca prin minune, lasându-vă creierul neted astfel încât muştele să vă poată patina pe el.
Reţineţi faptul că doar astăzi Biserica Ortodoxă Română vă vine în ajutor pentru a ajunge în Rai. Cumpărând produsul de mai sus, primiţi, în mod suplimentar, un pachet de lumânări şi o porţie de colivă. Toate acestea la preţul de numai 30 de arginţi! Nu mai aşteptaţi! Sunaţi chiar acum la 0722.666.666 şi veţi beneficia de o promoţie de-a dreptul divină!
Folosiţi zilnic şamponul Arsenie Boca pentru a avea o minte ageră precum cea a unei râme călcată de tramvai! Cel mai bun remediu împotriva maladiei numită inteligenţă!!!
Şamponul Arsenie Boca - pentru că meritaţi!