Ce trebuie să facă toţi creştinii în această duminică
Sfinţii Petru şi Pavel sunt sărbătoriţi de creştinii ortodocşi pe 29 iunie. Duminică este ultima zi din postul ce precede această mare sărbătoare, iar toţi creştinii trebuie să mănânce peşte.
Duminică, 28 iunie, în ultima zi a postului Sfinţilor Petru şi Pavel, sărbătoriţi pe 29 iunie, creştinii ortodocşi sărbătoresc aflarea moaştelor Sfintilor Mucenici Chir si Ioan, care au pătimit pentru Hristos în vremea împăratului Diocleţian (secolul al IV-lea). Amandoi ingrijeau bolnavii, fara sa primeasca vreo recompensa.
Tot in aceasta zi, facem pomenirea Sfantului Mucenic Papia, Dreptului Serghie Magistrul (secolul al IX-lea), Sfantului Mucenic Macedonie, Sfantului Cuvios Ulchian, Sfantului Pavel, doctorul, Sfantului Moise cel departat din lume, Sfantului Donag, episcopul Libiei, Sfintilor saptezeci de mucenici din Schitopolis, Sfintilor trei mucenici din Galatia, Sfantului Cuvios Magnu.
Citeşte şi: Teoria care zguduie Creştinismul: Iisus a avut un FRATE
Duminică, 28 iunie, este dezlegare la peşte. În Biserica ortodoxă, există zile de post în care s-a rânduit de către Sfinţii Părinţi să se facă dezlegare la peşte. Acest lucru înseamnă consumarea mâncărurilor de post, plus untdelemn, vin şi peşte, însă oprirea de la hrana cu carne, brânză, lapte şi ouă.
Însemnătatea ei este multiplă. În primul rând dezlegarea la peşte este privită ca o mângâiere acordată credincioşilor prin prezenţa în Biserică a Mântuitorului Hristos, o bucurie şi o celebrare a Mântuitorului, care a fost simbolizat în primele veacuri ca Peşte, literele acestui cuvânt în limba greacă ICHTIS – fiind iniţialele expresiei „Iisus Hristos Fiul lui Dumnezeu Mântuitorul". Apoi, Hristos şi-a ales apostolii dintre pescari, a asemănat misiunea creştină cu o prindere de peşte, aşa că peştele are o semnificaţie teologică remarcabilă în creştinism.
Zilele de post cu dezlegare la peşte nu sunt nicidecum zile de încălcare a postului, ci zile de post cu mângâiere, în care postirea ca jertfă ascetică se combină cu bucuria prezenţei Mântuitorului în mijlocul credincioşilor.