Misterul morţii regizorului Stanley Kubrick. Omul care a filmat înscenarea aselenizării NASA din 1969
"Fii foarte suspicios faţă de cei care deţin sau doresc puterea. Niciodată, dar niciodată să nu te apropii de putere. Nu te împrieteni cu cei care au putere adevărată. Este foarte primejdios" - Stanley Kubrick
Anul acesta se împlinesc 15 ani de la moartea marelui regizor Stanley Kubrick, survenită în condiţii extrem de suspecte în 1999 când acesta avea 71 de ani.
Kubrick şi-a câştigat notorietatea regizând filme precum Portocala Mecanică, Shining, Dr. Strangelove, Odiseea Spaţială 2001. Deşi multe dintre filmele sale au şocat prin felul tranşant cu care reuşea să prezinte pe peliculă probleme grave ale omenirii, nici unul dintre ele nu a stârnit mai multe controverse ca ultimul său film – şocantul Eyes Wide Shut (Cu ochii larg închişi).
O moarte extrem de suspectă. Teoriile conspiraţioniste abundă
Având o distribuţie fulminantă la vremea respectivă – Nicole Kidman şi Tom Cruise - cuplul de aur al Hollywood-ului anilor 1990 – succesul peliculei ar fi fost asigurat. Dar Eyes Wide Shut a impresionat chiar mai mult prin subiectul abordat – o poveste despre culte satanice compuse din membri ai elitei super-bogate a societăţii, sacrificii umane şi promiscuitate crasă. Subiectul primar al filmului sunt întâmplările prin care trece un medic prea curios, plictisit de viaţă şi de căsnicia sa, care dă printr-o coincidenţă de o lume secretă, plină de mister, crimă şi degradare. Filmul se termină brusc, ca un documentar, parcă fără să vrea să ofere altceva decât o şocantă perspectivă asupra unei societăţi decadente, care şi-a pierdut valorile şi sensul existenţei, ilustrând o lume în care maleficul organizat stăpâneşte totul.
Kubrick a ţinut să păstreze un mister cât mai adânc despre film până în ultimul moment. După montaj, a organizat o vizionare privată pentru familia sa, Tom Cruise şi Nicole Kidman, şi directorii de la Warner Bros. La cinci zile după eveniment, Kubrick a murit în timpul nopţii, cu diagnosticul de „infarct miocardic”. Stanley Kubrick nu suferise niciodată înainte de inimă.
Moartea sa nu a făcut decât să alimenteze teoriile conspiraţioniste stârnite deja de subiectul filmului - organizaţii secrete, extrem de puternice, legate prin culte satanice, care controlează societatea.
Omul care ar fi regizat în studio aselenizarea Misiunii Apollo 11 şi primii paşi pe Lună ai lui Neil Armstrong
Viaţa lui Kubrick a fost la fel de plină de controverse ca şi moartea sa.
În afară de filme precum Portocala Mecanică, ce face aluzii curajoase la practicile MK-ULTRA (de control al minţii) ale CIA, puse în practică prin anii 60 şi nu numai, Kubrick este cunoscut drept cel care a filmat şi regizat aselenizarea lui Neil Armstrong în nişte studiouri din Marea Britanie.
Conspiraţioniştii au afirmat deseori că materialul video al primilor paşi ai lui Neil Armstrong pe Lună este un fals, filmul dezvăluind numeroase „probleme” tehnice, care implică o înscenare.
Conform mărturiilor soţiei sale, coroborate cu declaraţiile generalului Dick Walters şef al CIA, fost emisar la ONU, şi ale lui Alexander Haig ofiţer superior al CIA, Kubrick ar fi filmat aselenizarea pentru preşedintele Richard Nixon, în studiourile MGM din Londra.
Generalul Dick Vernon Walters, familiar cu întreaga poveste, a acceptat mulţi ani după aceea să rupă regula de aur a CIA – discreţia absolută – şi să se lase intervievat de către o echipă de cameramani, în legătură cu implicarea lui Nixon, CIA şi filmările lui Kubrick. Walters a oprit interviul la un moment dat, cerând să fie continuat a doua zi, însă a murit subit în somn în timpul nopţii. Moartea sa suspectă n-a primit mai deloc atenţia presei, deşi Walters fusese într-o formă fizică foarte bună cu o zi înainte.
Conform mărturiilor soţiei lui Kubrick, în 1968 Stanley Kubrick tocmai terminase filmările şi editarea la „Odiseea Spaţială 2001”, când oficiali NASA au intervenit pe lângă regizor pentru a-l convinge să facă un film al aselenizării, care să fie folosit ca fundal pentru evenimentul în sine, sau în caz de nereuşită a misiunii.
NASA ştia că studiourile unde fusese filmat „Odiseea Spaţială 2001” erau bine pregătite pentru aşa ceva. Filmarea trebuia să fie perfectă, însă NASA nu avea timp să-şi construiască platoul pentru filmare.
Donald Rumsfeld îl cunoştea pe Kubrick, cu care devenise familiar atunci când regizorul ceruse autorizaţii de filmare în interiorul Pentagonului, pentru filmul „Dr Strangelove”. Aşa că Rumsfeld şi Henry Kissinger ar fi zburat la Londra încercând să-l convingă pe Kubrick să regizeze filmările.
Aparent Kubrick nu a dorit să filmeze materialul, căzând însă la învoială cu NASA şi punându-le la dispoziţie studiourile pentru filmări.
Astfel că filmul aselenizării ar fi fost turnat la studiourile MGM din Londra, unde exista încă decorul gata montat. Filmările necesitau doi tehnicieni şi doi actori, toţi fiind agenţi CIA. Conform declaraţiilor soţiei, Kubrick, care la început se opunea ideii, a acceptat până la urmă să regizeze întreaga filmare.
Stanley Kubrick era cunoscut pentru exactitatea cu care aranja filmările, fără să lase niciun detaliu la voia întâmplării.
Rezultatul întregii poveşti este materialul video cunoscut de toată lumea, în care Neil Armstrong ar fi aselenizat. Totuşi filmul este plin de zeci de indicii, parcă plasate dinadins, care lasă să se înţeleagă că nu este altceva decât o mare farsă, jucată de americani în mijlocul Războiului Rece.
Kubrick merită să fie comemorat pentru ceea ce a fost: un mare talent al cinematografiei, un apropiat al sferelor Puterii, a cărei decădere a avut curaj s-o facă cunoscută cu subtilitate în filmele sale. În final - un regizor care a ştiut să joace ultima sa carte, atrăgând atenţia asupra unor lucruri cutremurătoare, chiar cu preţul vieţii sale.