Pomelnicul vechi de peste 600 de ani. Ce informaţii IMPORTANTE conţine
Situată la opt kilometri de municipiul Piatra-Neamţ, Mănăstirea Bistriţa este una dintre cele mai importante aşezări monahale din judeţul Neamţ, fiind ctitoria în anul 1407 a domnitorului Alexandru cel Bun. La acea vreme, domnitorul a înzestrat mănăstirea cu sate, moşii şi odoare scumpe.
Incintă mănăstirii are o formă aproape pătrată, fiind înconjurată de un zid din piatră, înalt de 4 până la 6 metri, prevăzut pe alocuri cu metereze şi zid de strajă. Intrarea în mănăstire se face prin bolta unui turn, cu un paraclis la etaj închinat Sfântului Ierarh Nicolae, care, împreună cu clădirea din stânga şi zidul înconjurător al mănăstirii au fost zidite de Petru Rareş între 1541-1546. Zidul a servit nu numai ca împrejmuire ci şi ca zid de apărare, refăcut în anul 1776 de egumenul Iacov Arhimandritul.
Mănăstirea Bistriţa este locul în care a fost creat unul dintre cele mai vechi monumente ale culturii medievale româneşti, respectiv Pomelnicul de la Bistriţa. Acest pomelnic oferă cele mai interesante date despre începutul istoriei voievodale şi bisericeşti din Moldova. Început, continuat şi încheiat la această mănăstire, în care sunt trecuţi domni şi membri ai familiei acestora, arhierei, arhimandriţi, călugări, donatori de tot felul, mari dregători, logofeţi, vornici, hatmani, şi oşteni de frunte căzuţi în lupta de la Podul Înalt, este, fără îndoială, o lucrare istoriografică de referinţă pentru trecutul istoric al Moldovei.
Acest document a fost citat pentru prima dată în secolul al 18-lea, de Axinte Uricarul. În fruntea pomelnicului este notată data 6915 (anul 1407, indictionul 15, crugul soarelui 27, al lunii 18, când a început scrierea sa la Mănăstirea Bistriţa).
În introducere se fac consideraţii generale privind milostenia şi mântuirea, apoi se arată că înscrierea în pomelnic a drept-credincioşilor binefăcători se făcea numai cu "sfatul egumenului şi (a) tuturor celor întru Hristos fraţi". Sunt pomeniţi, în continuare, "binecinstitorii domni ai Moldovlahiei".
Pomelnicul de la Bistriţa este scris de mai multe mâini, fapt demonstrat de diversitatea grafiei. Astfel, două file şi jumătate, în care sunt pomeniţi domnii până la Ştefan cel Mare şi Sfânt inclusiv sunt scrise de o mână, apoi de mai multe mâini.
Deşi în partea introductivă este notat anul când a început scrierea acestui pomelnic, s-au purtat discuţii vii cu datarea acestui important izvor al istoriei noastre, formulându-se diferite ipoteze de învăţaţi renumiţi.
Damian P. Bogdan a studiat critic acest valoros manuscris şi a ajuns la concluzia că primele trei file au fost copiate în timpul domniei lui Ştefan cel Mare şi Sfânt, după un pomelnic început în anul 1407, care, probabil, era scris pe tăblii de lemn sau pictat pe peretele de la proscomidiar. Ulterior, pomelnicul a fost completat, adăugându-se nume şi însemnări, ultima fiind în anul 1682.
Început în 1407, după ce Dometian a fost rânduit stareţ al Mănăstirilor Neamţ şi Bistriţa, pomelnicul a fost retranscris, completat cu nume noi de domni, ierarhi, călugări şi dreptcredincioşi binefăcători şi tălmăcit în limba română.
Pe cât se ştie, n-a pus nimeni, până acum, sub semnul întrebării locul unde s-a scris pomelnicul şi nici autorii sau scriitorii acestui valoros document istoriografic. Din cuprinsul, său reiese limpede că locul unde a început scrierea şi unde a fost completat până la forma sa cunoscută este Mănăstirea Bistriţa.
Scriitorii pomelnicului nu apar cu numele lor dar din cuprinsul său reiese că ei erau călugări care vieţuiau la Bistriţa. De pildă, hotărârea normativă de a scrie în pomelnic numele ctitorilor şi binefăcătorilor, numai 'cu sfatul egumenului şi a tuturor celor întru Hristos fraţi', fusese luată în mănăstire.
Consideraţiile teologice privind milostenia, răsplata şi mântuirea, pe care le întâlnim în introducere sunt făcute, foarte probabil, de un monah. Menţionarea corectă a rangurilor şi titlurilor pe care le aveau slujitorii bisericeşti, trecuţi în pomelnic - mitropolit, episcop, arhiereu, arhimandrit, egumen, monah, ieromonah, ierodiacon, duhovnic, clisiarh (Grigore), eclesiarh al Mitropoliei (Cozma) - constituie dovada că scriitorii au fost monahi care cunoşteau bine terminologia bisericească. De asemenea, apar referiri la vestiţii copişti şi miniaturişti din Mănăstirile Neamţ şi Putna, cum sunt Gavriil, Paladie şi Teodor.
Cel mai probabil, această lucrare istoriografică a fost scrisă ori la altarul bisericii, ori al egumeniei sub îndrumarea egumenului, ori în chiliile unor călugări anonimi care, în condiţiile vremii, erau cărturari.
În biserica mănăstirii sunt înmormântaţi Alexandru cel Bun, soţia lui Ana, Alexandru, fiul lui Ştefan cel Mare şi Sfânt, Chiajna, soţia lui Ştefan Lăcustă şi Anastasie, mitropolitul Sucevei.
Ştirile orei
Începând de astăzi, toţi credincioşii care vor ajunge în zona Dealului Mitropoliei din Bucureşti se vor putea închina la racla cu moaştele Sfântului Miel cu O Nară. Aducerea acesteia în România este rezultatul a patru luni de discuţii purtate între reprezentanţii Bisericii Ortodoxe Române şi călugării de la Muntele Athos. Aceştia consideră că efortul le va fi răsplătit pe măsură, mai ales din punct de vedere financiar.
“Mielul cu O Nară alină suferinţele din sufletele celor care cred în puterea sa vindecătoare. Fără sacrificiul suprem al acestuia, n-am fi ajuns să avem o credinţă bimilenară. Sau dacă am fi avut, aceasta n-ar fi fost desăvârşită. Rugămintea pe care o am faţă de credincioşi este ca aceştia să sărute cuviincios mielul şi să reţină faptul că mai întâi pielea trebuie dată înapoi.” a declarat purtătorul de cuvânt al Patriarhiei, Iulian Capsache.
Viaţa Sfântului Miel cu O Nară a fost una agitată, care s-a terminat într-un mod nefericit. El a fost prigonit de femei, care îl frecau până când i se făcea rău şi vomita. Spre sfârşitul vieţii, acesta a fost prins de câteva păgâne care l-au decalotat şi apoi l-au îngropat. În tradiţia populară se spune că Mielul Mântuitor a înviat într-a treia zi după fripturi şi s-a ridicat la ceruri, iar ortodocşii consideră că expresia “Credincioşi, să luaţi mielul !” este de bine.
Patriarhul Daniel promite că va continua să aducă în ţară rămăşiţe trupeşti ale câtorva sfinţi în perioada ce urmează: “Dacă se vor îmbulzi şi la următoarele sărbători, credincioşii vor avea câteva surprize foarte plăcute printre care se numără moaştele Ciocănitoarei Woody şi mantia Cuviosului Superman.”
Doamnelor şi domnilor, fraţi şi surori! Deoarece nu doreşte ca drept-credincioşii să intre în contact cu produse de provenienţă păgână, Preafericitul Patriarh Daniel a hotărât ca aceştia să folosească doar şamponul Arsenie Boca, plin de har, 100% ortodox, destinat spălării pe creier.
Puteţi gândi cu propria minte fără să aveţi nevoie de clişeele promovate de preoţi? Creierul dumneavoastră funcţionează ireproşabil? Logica, raţiunea şi spiritul critic vă definesc? Aveţi bacalaureat sau aţi finalizat studiile universitare? Noul şampon Arsenie Boca vă eliberează de aceste afecţiuni diabolice, permiţând doar „învăţăturile” Bisericii. Aveţi îndoieli în privinţa religiilor şi a zeilor? Doriţi să scăpaţi de păcatul strămoşesc: circumvoluţiunile? Neuronii constituie o povară? Sinapsele vă incomodează? Harul şamponului Arsenie Boca face ca toate aceste impedimente apăsătoare să dispară ca prin minune, lasându-vă creierul neted astfel încât muştele să vă poată patina pe el.
Reţineţi faptul că doar astăzi Biserica Ortodoxă Română vă vine în ajutor pentru a ajunge în Rai. Cumpărând produsul de mai sus, primiţi, în mod suplimentar, un pachet de lumânări şi o porţie de colivă. Toate acestea la preţul de numai 30 de arginţi! Nu mai aşteptaţi! Sunaţi chiar acum la 0722.666.666 şi veţi beneficia de o promoţie de-a dreptul divină!
Folosiţi zilnic şamponul Arsenie Boca pentru a avea o minte ageră precum cea a unei râme călcată de tramvai! Cel mai bun remediu împotriva maladiei numită inteligenţă!!!
Şamponul Arsenie Boca - pentru că meritaţi!
1. 100 de lei - Evanghelia, patrafirul, crucea şi mâna dreaptă, plus bonus de tămâiere all-inclusive;
2. 80 de lei - Patrafirul, mâna dreaptă şi şomoiogul de busuioc cu care vă dau în freză;
3. 50 de lei - Patrafirul şi crucea plus mâna stangă cu care mă scarpin la boaşe;
4. 20 de lei - Doar patrafirul, zgârciţilor. Să nu vă imaginaţi că intraţi în rai cu banii ascunşi în chiloţi;
5. 10 lei - Vă dau să pupaţi salamul bărbos, că altceva nu meritaţi, tăntălăilor;
6. 5 lei - Îmi şterg posteriorul cu mutrele voastre diforme;
7. Moca - Să mergeţi la biserică să vă agheasrnuiască părintele Boschetarie, sărăntocilor.
► Atunci când Dumnezeu a spus “Să fie lumină!”, cita din Arsenie Boca.
► Se spune că Dumnezeu a făcut Pământul, Soarele, Luna, stelele, plantele, animalele şi omul. Pe Dumnezeu l-a făcut Arsenie Boca. De mai multe ori şi în poziţii diferite.
► Moise a primit Cele 10 Porunci de la Arsenie Boca.
► Când merge la culcare, Bau-Bau se uită în şifonier şi sub pat ca nu cumva Arsenie Boca să fie acolo.
► Arsenie Boca a scris un almanah gastronomic intitulat “Cartea de bukkake”, datorită faptului că iubea credincioşii exact ca sarea-n bukkake. În cųrând va apărea un al doilea volum denumit “Bukkake tradiţionale”.
► Atunci când Iisus a înviat, a suferit un preinfarct în momentul în care a auzit că pe Pământ există unul mai tare ca el. Era vorba despre Arsenie Boca.
► Arsenie Boca a inventat motorul cu agheasmă, motor ce respectă standardele Euro 666.
► Arsenie Boca îl vede pe Omul Invizibil.
► Dacă tu ai 10 lei şi Arsenie Boca are 10 lei, Arsenie Boca are mai mulţi bani ca tine.
► Nu există femei frigide sau lesbiene, ci doar femei care încă nu l-au cunoscut pe Arsenie Boca.
► Când Arsenie Boca s-a hotărât să fumeze, ţigările au început să se îmbolnăvească de cancer.
► Conchita Wurst este fiica lui Arsenie Boca pentru că, la fel ca tatăl său, are barbă, cântă pe nas şi se îmbracă în rochii lungi şi negre.
► Arsenie Boca îi spovedea pe Iustin Pârvu şi Ilie Cleopa folosind mirul pe post de lubrifiant. Lui Arsenie Papacioc îi dădea cu agheasmă la papacioacă.
► Dacă Arsenie Boca ar fi purtat elice în loc de potcap, s-ar fi numit Arsenie Belişcopter.
Dragi credincioşi, sunt Preafericirea Mea Daniel şi în calitate de patriarh al Bisericii Ortodoxe Române vă înştiinţez că suntem în pragul colapsului: ţara noastră a rămas fără resurse de ċăċat!
Din cauza sărbatorilor ortodoxe din ultimele săptămâni, rezerva de ċăċat a României a fost epuizată. Deşi existau câteva diferenţe de opinie între membrii Sfântului Sinod, când a fost vorba de mâncat ċăċat, cu toţii au ajuns la un consens şi nimeni nu a mai ţinut cont de funcţie, vârstă şi simpatii, toţi aceştia trecând direct la înfulecat.
Trist este faptul că majoritatea credincioşilor nu s-au mulţumit să consume ċăċat în timpul slujbelor, ci şi-au luat şi câte doi saci pentru acasă. Absolut toţi enoriaşii au mâncat ċăċat în timpul slujbelor, în timpul discuţiilor de pe marginea străzii şi chiar alături de familiile lor, la chermeze, nunţi, botezuri sau cumetrii.
Pasiunea pentru consumul de ċăċat s-a răspândit rapid, astfel că o multitudine de preoţi, diaconi, călugari, episcopi si mitropoliţi s-au apucat, la rândul lor, să mănânce ċăċat. Din păcate pentru ei, zăcămintele de ċăċat ale României au fost epuizate, astfel că doar printr-o minune va mai fi descoperit vreun zăcământ de ċăċat care încă n-a fost consumat în această ţară. În acest mod se poate explica de ce, în ultima perioadă, foarte mulţi credincioşi au început să mănânce ċăċat în afara ţării, chiar şi prin moschei, sinagogi sau temple.
Cu sufletul plin de speranţa că vom identifica un nou zăcământ de ċăċat pe teritoriul ţării noastre, astfel încât să nu fie nevoie sa apelăm la importuri şi gândindu-ne cu evlavie la Bântuitorul nostru Iisus, vă spun „Fiţi binecuvântaţi, fiilor”. Doamne ajută!